5 din 5 artişti contemporani din Italia /
6 din 6 artişti contemporani din România
Ideea
unei expoziţii europene (care se încheie chiar pe 9 mai) a venit dintr-o
firească continuare a unor proiecte comune, începute în Italia. Grupul de artişti
români a participat cu lucrări în cadrul unei expoziţii a celor 100 de artişti pentru Expo Milano în 2015. Printr-o frumoasă
oglindire, grupul de atişti maturi, prieteni, italieni şi români, expun la
Centrul Artelor Vizuale - parter - sub egida Filialei de Pictură din Bucureşti
a UAPR.
5 din cinci
este numele grupului format din: Pino di Gennaro, Renato Galbusera, Maria
Jannelli, Antonio Miano şi Claudio Zanini.
6 din şase
este numele grupului de artişti format din: Lisandru Neamţu, Florin Mocanu,Beti
Vervega, Ionuţ Barbu, IulianToma şi Costin
Neamţu.
Arta
contemporană la Bucureşti are multe în comun cu cea de la Milano, de asemenea
şi artiştii. Preocuparile de atelier îşi găsesc expresii pe simezele unei
expoziţii ce propune firesc abordări multiple ale imaginarului contemporan:
portrete, compoziţii simbolico-transcendentale, abstracţiuni decorative,
formate geometrice şi trimiteri poematice. Toate acestea sunt oferite unui
public de nişă, format din critici şi colegi dar şi publicului din ce în ce mai
avizat pentru o viitoare capitală culturală europeană, activ în statornicitele
nopţi ale galeriilor.
Ȋn
prefaţa catalogului de grup, Fernando de Filippi şi Luca Pietro Nicoletti
prezintă artiştii ca prieteni, într-o moralitate a operei dar şi a artistului moral
implicat total în opera sa. Grupul apare într-o căutare şi o regândire a unui
tradiţionalism modern, sub semnul a ceea ce se numeste La Nuova Figurazione.
Pino di Gennaro
are ca teme ale sculpturilor sale germinaţii cosmice, scrieri sacre, turnuri
fetiş, cilindri sacri ai lumii tibetane, bronzuri caligrafiate cu semne
cuneiforme, cărora li se adaugă geme de piatră preţioasă. Sculptura sa este
matură, aşezată bine într-un univers personal susţinut la nivel conceptual.
Renato Galbusera
– după o bogată experienţă în învăţământul universitar de artă (Academia Brera)
reuşeşte performanţa de a păstra artiştii ce au format timp de mai mult de 25
de ani grupul VENATURE. Lucrările sale sunt monumentale, au aspectul unor
desene colorate dense, (tehnici mixte pe hârtie) subiectele fiind în jurul unor
serii de poveşti numerotate şi a unor cicluri denumite Destinul animalelor.
Maria Jannelli
este o artistă dedicată figuraţiilor cu teme umane, încărcate de sentiment, ce
transpare prin figurile translucide, de mari dimensiuni, cu priviri aţintite
către o lume de dincolo, în tehnici mixte pe hârtie lipită pe pânză, utilizând
cu precădere expresia desenului colorat.
Antonio Miano
propune figura umană clasică, portretele unor personalităţi (Borges, Bukowski,
Beckett, Claudelle, Pasternak etc) într-un format de aparat, cu fonduri verzui
şi cu o carnaţie aproape monocromă.
Claudio Zanini
aduce în expoziţie compoziţii din sfera suprematistă, însoţite de versuri, făcând astfel dovada
preocupărilor sale literare şi vizuale într-un tandem spiritual ce stă sub
semnul unui estetism sui generis.
Lisandru Neamţu
aduce pe simeză un autoportret spiritual (Instrumentistul)
precum şi lucrări aparţinând zonei semiabstracte cu trimiteri la o organicitate
a unor structuri ale limbajului de semne contemporan.
Florin Mocanu se
prezintă cu lucrări în care traseele abstracte se intersectează în compoziţii
curajoase, tăioase, dinamice.
Beti Vervega
compune un ansamblu vizual cu valenţe decorative dar şi picturale. Subiectele
sale cromatice şi formale îşi descoperă noi valenţe în cadrul unei compoziţii
ample, susţinute.
Ionuţ Barbu optează
pentru formele compacte, într-o geometrie închisă în regulile proprii de
funcţionare. Ferestrele practicate în câmpurile lucrărilor sunt cheia de
înţelegere a lucrărilor sale, sunt elementele ce fac legătura între privitor,
lucrare şi mediul ambientat.
Iulian Toma
prezintă câteva lucrări compuse din sfera spiritual-transcendentală.
Compoziţiile sale trimit privitorul în lumile geometrismului spiritual în care
arta vizuală pare a fi modalitatea de înţelegere şi pătrundere a unor zone ale
sacrului.
Costin Neamţu
aduce în atenţia publicului compoziţii ce aparţin modernismului artei secolului
al XX-lea, lemn, culoare, colaj într-un climat organic dar şi monumental în acelaşi
timp.
Expoziţia
pare un dialog între lumi paralele în care artiştii lucrează neîncetat şi
deodată sunt întrebaţi: ce mai faceţi? Şi răspund: iată, această expoziţie!
Lisandru
Neamţu
Gruiu,
mai 2016