EXPOZITIE ITINERANTA DE CARTE-OBIECT, FOCSANI, 2012;
VERNISAJ 23 IANUARIE 2012, ORA 17:00. PERIOADA DESFASURARE EVENIMENT 23
IANUARIE 2012-11 FEBRUARIE 2012
Cartea-obiect, vehicul de comunicare simbolică
Societatea modernă a făcut din comunicare un idol la care se închină toţi cei care participă voluntar la jocurile schimbului de idei şi de bunuri simbolice. Această frenezie a dialogului prin cuvinte sau bunuri simbolice invită de fapt la reevaluarea capacităţii oamenilor de a trăi în comuniune, împărtăşind idealuri nobile, generoase cu gândul la ideea unei societăţi de unde singurătatea sau alienarea să fie excluse. Trebuie privit cu atenţia alertei că şi excesul de comunicare poate dăuna grav idealului de armonie socială. A fi singur între ceilalţi pare a fi o luptă pentru identitate şi supravieţuire, societatea informaţională oferindu-ne pe toate canalele un exces de veşti, nu întotdeauna cele aşteptate. Globalizarea ne refuză dreptul la solitudine, altfel spus, la intimitate. În această zonă sensibilă arta propune o veritabilă medie de aur plasată la egală distanţă dintre moderaţie şi exces. A fi informat este, desigur, un privilegiu, a fi bombardat supraabundent poate deveni o dramă.
Artiştii români, integraţi spaţiului artistic planetar operează prin limbajul artei la configurarea unor alternative, creaţia lor fiind deschisă către individ şi colectivitate. Proiectul WEST MEETS EAST semnifică efortul aplicat al unor creatori care ştiu că prin imagine şi cuvânt putem locui simultan atât în trecutul utopic, cât şi în dimensiunea viitorului. Inevitabil fac referire la celebra Carte de nisip, carte care începe acolo unde o deschizi şi se sfârşeşte în clipa în care o închizi. Aşadar, atunci când Ion Bitzan configura din pământul ars al unor cărămizi, simbolice piramide ale cunoaşterii anticipa o revenire prin artă la plăcerea lecturii, alta decât pe internet sau alte tehnologii media. Cartea ca dimensiune sacră, indiferent dacă evocă ori constată, are sensul unei practicabile relaţii între tine şi ceilalţi şi, mai important, dintre tine şi tine. Marile poveşti ale lumii, nemuritoarele basme, ne hrănesc cu fabuloase fantasme, amintindu-ne că noi înşine ne-am născut dintr-o minunată poveste. În multe cazuri, poveşti autentice de dragoste.
Fervoarea intelectuală a unor confraţi artişti, unii deveniţi autorităţi în materie, s-au dedicat în timp unor succesive recuperări ale ideii de carte ca o metaforă a cunoaşterii în general. Expoziţiile naţionale sau cele transatlantice au adunat artişti atât de diferiţi, încât acest spectacol are frumuseţea varietăţii şi perenitatea unui proiect destinat timpului lung. Expoziţia WEST MEETS EAST de la Focşani, reprezintă o staţionare pe un traseu cultural generos şi stimulator pentru artiştii participanţi, după ce operele au putut fi admirate la Bucureşti, Iaşi şi în alte locuri. Calitatea lucrărilor a generat interes prin soluţiile plastice ale compoziţiilor, prin prestigiul autorilor, şi, evident, prin ataşamentul spontan al publicului aşezat între uimire şi acceptare. Daniela Frumuşeanu, cunoscută prin proiectul Batik, prin albumele editate, s-a asociat cu numele mari ale domeniului artelor vizuale între care, desigur, Joanne R. Luongo, Şerbana Dragoescu, Suzana Fântânariu, Miruna Haşegan, Letiţia Oprişan, Lisandru Neamţu, Liviu Nedelcu, precum şi foarte devotaţii domeniului: Cristina Bolborea, Adela Bonat, Andra Florentina Georgescu, Anca Alexandra Higiu, Ecaterina Marghidan, Ruxandra Ştefana Munteanu, Ana Maria Rugescu, Sabina Mariana Stan, artişti selectaţi pentru evenimentul de la Focşani.
Privesc cu încredere şi ataşament acest mod de a interacţiona prin intermediul unui concept care adună creatorii de bunuri simbolice şi-i solidarizează în planul creaţiei şi al dialogului intercultural. Cei vechi spuneau: carte frumoasă, cinste cui te-a scris, iar , mai apoi, s-a ajuns la elogiul carte frumoasă cinste cui te citeşte, spre a ajunge finalmente la formula carte frumoasă, cinste cui te imaginează şi te priveşte ca pe o icoană a sufletului omenesc dintotdeauna...
Valentin Ciucă
VERNISAJ 23 IANUARIE 2012, ORA 17:00. PERIOADA DESFASURARE EVENIMENT 23
IANUARIE 2012-11 FEBRUARIE 2012
Cartea-obiect, vehicul de comunicare simbolică
Societatea modernă a făcut din comunicare un idol la care se închină toţi cei care participă voluntar la jocurile schimbului de idei şi de bunuri simbolice. Această frenezie a dialogului prin cuvinte sau bunuri simbolice invită de fapt la reevaluarea capacităţii oamenilor de a trăi în comuniune, împărtăşind idealuri nobile, generoase cu gândul la ideea unei societăţi de unde singurătatea sau alienarea să fie excluse. Trebuie privit cu atenţia alertei că şi excesul de comunicare poate dăuna grav idealului de armonie socială. A fi singur între ceilalţi pare a fi o luptă pentru identitate şi supravieţuire, societatea informaţională oferindu-ne pe toate canalele un exces de veşti, nu întotdeauna cele aşteptate. Globalizarea ne refuză dreptul la solitudine, altfel spus, la intimitate. În această zonă sensibilă arta propune o veritabilă medie de aur plasată la egală distanţă dintre moderaţie şi exces. A fi informat este, desigur, un privilegiu, a fi bombardat supraabundent poate deveni o dramă.
Artiştii români, integraţi spaţiului artistic planetar operează prin limbajul artei la configurarea unor alternative, creaţia lor fiind deschisă către individ şi colectivitate. Proiectul WEST MEETS EAST semnifică efortul aplicat al unor creatori care ştiu că prin imagine şi cuvânt putem locui simultan atât în trecutul utopic, cât şi în dimensiunea viitorului. Inevitabil fac referire la celebra Carte de nisip, carte care începe acolo unde o deschizi şi se sfârşeşte în clipa în care o închizi. Aşadar, atunci când Ion Bitzan configura din pământul ars al unor cărămizi, simbolice piramide ale cunoaşterii anticipa o revenire prin artă la plăcerea lecturii, alta decât pe internet sau alte tehnologii media. Cartea ca dimensiune sacră, indiferent dacă evocă ori constată, are sensul unei practicabile relaţii între tine şi ceilalţi şi, mai important, dintre tine şi tine. Marile poveşti ale lumii, nemuritoarele basme, ne hrănesc cu fabuloase fantasme, amintindu-ne că noi înşine ne-am născut dintr-o minunată poveste. În multe cazuri, poveşti autentice de dragoste.
Fervoarea intelectuală a unor confraţi artişti, unii deveniţi autorităţi în materie, s-au dedicat în timp unor succesive recuperări ale ideii de carte ca o metaforă a cunoaşterii în general. Expoziţiile naţionale sau cele transatlantice au adunat artişti atât de diferiţi, încât acest spectacol are frumuseţea varietăţii şi perenitatea unui proiect destinat timpului lung. Expoziţia WEST MEETS EAST de la Focşani, reprezintă o staţionare pe un traseu cultural generos şi stimulator pentru artiştii participanţi, după ce operele au putut fi admirate la Bucureşti, Iaşi şi în alte locuri. Calitatea lucrărilor a generat interes prin soluţiile plastice ale compoziţiilor, prin prestigiul autorilor, şi, evident, prin ataşamentul spontan al publicului aşezat între uimire şi acceptare. Daniela Frumuşeanu, cunoscută prin proiectul Batik, prin albumele editate, s-a asociat cu numele mari ale domeniului artelor vizuale între care, desigur, Joanne R. Luongo, Şerbana Dragoescu, Suzana Fântânariu, Miruna Haşegan, Letiţia Oprişan, Lisandru Neamţu, Liviu Nedelcu, precum şi foarte devotaţii domeniului: Cristina Bolborea, Adela Bonat, Andra Florentina Georgescu, Anca Alexandra Higiu, Ecaterina Marghidan, Ruxandra Ştefana Munteanu, Ana Maria Rugescu, Sabina Mariana Stan, artişti selectaţi pentru evenimentul de la Focşani.
Privesc cu încredere şi ataşament acest mod de a interacţiona prin intermediul unui concept care adună creatorii de bunuri simbolice şi-i solidarizează în planul creaţiei şi al dialogului intercultural. Cei vechi spuneau: carte frumoasă, cinste cui te-a scris, iar , mai apoi, s-a ajuns la elogiul carte frumoasă cinste cui te citeşte, spre a ajunge finalmente la formula carte frumoasă, cinste cui te imaginează şi te priveşte ca pe o icoană a sufletului omenesc dintotdeauna...
Valentin Ciucă